Pelaan, siis opin

Tietokone- ja konsolipelit mielletään usein etenkin nuorten miehenalkujen huvitukseksi, johon aikuiset täysipäiset ihmiset eivät koske pitkällä tikullakaan. Pelit on usein nähty myös ajanhukkana ja etenkin nuoria sohvalle passivoivana viihteenä. Pelkoa ovat herättäneet lisäksi pohdinnat siitä, miten pelien käsittelemät teemat vaikuttavat pelaajiin.

peli1
Hittipeliksi noussut suomalainen Angry Birds mobiililaitteella

Nykyisin pelaamisen ja pelaajien käsitteet ovat laajentuneet. Tutkittu tieto myös kumoaa perinteiset mielikuvat. Yhdysvaltalainen pelialan järjestö Entertainment Software Association tutki vuonna 2014 pelaajia selvittääkseen, keitä he oikein olivat. Tilastollisesti tyypilliseksi pelaajaksi osoittautui nuorten miesten sijaan aikuinen nainen, pelaajien keski-iän ollessa 31 vuotta. Täysi-ikäiset naiset muodostavatkin peräti 36 % pelaajakannasta, alle 18-vuotiaiden poikien osuuden jäädessä 17 % kaikista pelaajista. Myös pelin käsite on laajentunut käsittämään hyvin laajan skaalan erilaisia pelejä.

Pelien on havaittu opettavan pelaajiaan. Moni huomaa kielitaitonsa harjaantuneen vieraskielistä peliä seuratessa, toiset taas kehittävät refleksejään nopeaa reagointia vaativien pelien parissa. Oppiminen tapahtuu kuin huomaamatta varsinaisen pelikokemuksen rinnalla. Pelit voidaan myös tarkoituksellisesti rakentaa opettamaan pelaajalle erilaisia asioita. Tällöin puhutaan oppimis- tai opetuspeleistä. Asiaa voidaan lähestyä toisaalta hieman eri vinkkelistä: erilaiset opetukselliset kokonaisuudet voidaan pelillistää eri keinoilla. Kaikkien niistä ei tarvitse liittyä konsoleihin tai mobiililaitteisiin mitenkään, vaan pelillistämistä voidaan tehdä hyvin monin eri tavoin esimerkiksi tavan luokkahuoneessa.

peli2
Tämän kosketusnäytöltä pelattavan muistipelin tarkoitus on opettaa lapsille numeroita

Museollamme kehitetään tulevan syksyn ja talven aikana opastusjärjestelmää, jonka avulla kävijän olisi mahdollista kiertää museon lajikokoelmat läpi itsenäisesti samalla uutta oppien. Yhteistyökumppaniksi tekniseen toteutukseen löytyi Tampereen ammattikorkeakoulun pelituotantopuoli. Saimme avuksemme viiden hengen tiimin, joka kehittää museolle mobiililaitteilla toimivaa opastusta.

Opastus on lomitettu yhteen museosalin tilojen kanssa eli se seuraa pelaajan etenemistä fyysisesti tilassa. Lisäksi mukaan on haluttu tuoda alusta lähtien pelillistäviä elementtejä. Tarkoituksena on, että passiivisen oppimisen ja seuraamisen sijasta asiakas voi itse osallistua museokokemuksensa luomiseen ja olla vuorovaikutuksessa museon kanssa. Opasteiden lukemisen sijasta edessä onkin erilainen kokonaisuus, joka ravistelee samalla hieman mielikuvaa perinteisestä museokäynnistä. Mobiililaitetta ei tarvitse omistaa itse, vaan museo lainaa tarvittaessa laitteita neuvonnasta kierroksen ajaksi.

IMG_0315
Tiedon perinteisen pänttäämisen rinnalle voidaan tuoda uusia tapoja oppia

Teemaan sopien kirjastotoimi järjestää Karhekehräämön talossa marraskuussa 21.11 perinteisen perhelauantainsa Kansallisen pelipäivän teemalla. Tarjolla on esimerkiksi perinteisiä lautapelejä, pinssityöpajaa, miniatyyrejä, pelitaitokouluttajan luento vanhemmille ja uusien kirjaston konsolien testausta.

Meidän on tarkoitus yhdessä tiimimme kanssa tarjota mahdollisuuden päästä testaamaan työn alla olevaa pelillistettyä museo-opastustamme. Tämä työ on elintärkeää, jotta lopullisesta kokonaisuudesta saadaan mahdollisimman hyvin kävijöitä palveleva. Siksi toivomme mahdollisimman eri ikäisiä ja erilaisilla pelaamistaustoilla varustettuja henkilöitä tulemaan pelipäivänä paikalle ja ojentamaan auttavan kätensä! Muutama tiimiläinen vetää myös päivän aikana kaikille avoimen luennon siitä, millaista on tehdä työkseen pelejä. Tervetuloa siis osallistumaan pelikehitykseen sekä tenttaamaan tiimiämme!

Tiedottelemme lisää projektin etenemisestä ja pelipäivän ohjelmasta, toivottavasti näemme mahdollisimman monta innokasta testaajaa riveissämme!

-Annukka

Mainokset

Yksi kommentti artikkeliin ”Pelaan, siis opin

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s